
Zasady umieszczania znaków
- Znak trasy ma za zadanie wskazać użytkownikowi trasy właściwy kierunek wędrówki, potwierdzić słuszność wyboru drogi, upewnić o prawidłowej trasie wędrówki. Trasa musi być tak oznakowana, aby umożliwić wędrówkę po niej w obu kierunkach.
- Płaszczyzna znaku (z wyjątkiem drogowskazów R-3) jest umieszczona prostopadle do osi drogi.
- Na drogach publicznych znaki umieszcza się na istniejących lub zaprojektowanych słupach, zazwyczaj po prawej stronie drogi, zgodnie z zasadami zawartymi w przepisach o znakach i sygnałach na drogach, stanowiących załącznik do “Prawa o ruchu drogowym”. Znaki trasy rowerowej wolno umieszczać pod oznakowaniem konwencjonalnym dróg z wyjątkiem znaków zakazu i nakazu (wyjątki określa zarządzenie o znakach drogowych), a także z wyjątkiem znaków określających pierwszeństwo na skrzyżowaniu. Zaprojektowane słupy należy umieszczać 10 m od załomu krawędzi drogi na skrzyżowaniu lub 10 m za istniejącym znakiem drogowym (przy głównych drogach 20 m). Krawędź znaku powinna znajdować się 0,5 m od krawędzi pobocza lub 0,5-2,0 m od krawężnika (w linii istniejących znaków drogowych). Nie należy projektować znaków trasy rowerowej pod znakami ustawianymi okresowo (na okres zimy lub remontu drogi), a także pod oznakowaniem przejazdów kolejowych (znaki w administracji kolei) i znakami informacyjnymi nie należącymi do administratorów dróg publicznych.
- Poza drogami publicznymi (na drogach gruntowych, leśnych itp.) znaki umieszcza się (maluje) na kontrastowym tle na istniejących pniach drzew, słupach, murach i ścianach lub na zaprojektowanych słupach drewnianych.
- Na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych o utwardzonej nawierzchni i ruchliwych szerokich ulicach znaki umieszcza się po prawej stronie drogi.
- Na wąskich bocznych drogach znaki umieszcza się w miejscach najlepiej widocznych przez rowerzystę, np. przy oznakowaniu zakrętu w pierwszej kolejności rozważa się ustawienie znaków po jego zewnętrznej stronie. Jeżeli po jednej stronie skrzyżowania znajdują się dwa znaki, to należy rozważyć możliwość przymocowania ich do jednego słupa.
- Lokalizacja znaków względem drogi:
- znak podstawowy (zwykły) R-1/Z (lub R-2) umieszcza się na prostych odcinkach:
- za każdym skrzyżowaniem, przy drodze, którą szlak biegnie dalej (rys. 101÷118 z wyjątkiem rys. 103, 105 i 106), wyjątkowo naprzeciw wylotu bocznej drogi na jednym słupku (rys. 103),
- w odstępach co około 500 m w przypadku braku skrzyżowań (rys. 105 i 106),
- w przypadku prowadzenia trasy drogą rowerową lub ciągiem pieszo-rowerowym – pod każdym znakiem C-13 „rowerzyści” lub C-16-13 „piesi i rowerzyści” (np. rys. 114÷116),
- w przypadku prowadzenia trasy chodnikiem dopuszczonym do ruchu rowerowego oznakowanych znakami C-16 i T-22, pod każdą tabliczką T-22,
- w przypadku uzgodnienia prowadzenia trasy drogą zamkniętą dla ruchu pod każdą tabliczką T-22 znajdującą się pod znakami B-1 lub B-2 i D-3 (rys. 119 i 120); w przypadku prowadzenia trasy drogą jednokierunkową o szerokości minimum 5 m należy w przeciwnym kierunku wydzielić na jezdni pas ruchu dla rowerzystów o szerokości 1 m wykonując znak poziomy P-4, tj. linię podwójną ciągłą oraz co 100 m znaki poziome P-23 rower, przed skrzyżowaniem zaleca się ustawić znak pionowy A-7 ustąp pierwszeństwa i wykonać znak poziomy P-13 „linia warunkowego zatrzymania” (może np. wystąpić znak B-20 stop i znak poziomy P-12 „linia bezwzględnego zatrzymania”),
- znak początku (końca) trasy R-1a/P umieszcza się na początku i końcu trasy, na tym samym słupie co tablica informacyjna lub drogowskaz, albo też w jego pobliżu, bezpośrednio przed pierwszym i za ostatnim znakiem podstawowym (rys. 104),
- znak zmiany kierunku przebiegu trasy R-1b lub R-2a umieszcza się przed skrzyżowaniem, na którym trasa zmienia swój kierunek;
- w przypadku wyznaczonych na jezdni pasów poziomych i konieczności zmiany pasa ruchu znak należy umieścić przed miejscem, w którym rowerzysta powinien sygnalizować wykonanie manewru zmiany pasa ruchu (rys. 107 i 108),
- w przypadku uzgodnienia prowadzenia trasy drogą zamkniętą dla ruchu pod każdą tabliczką T-22 znajdującą się pod znakami B-21 i B-22 (rys. 119 i 120);
- znaki kierujące na wprost R-3a/KZ umieszcza się przed skrzyżowaniami z szerokimi drogami, wyznaczonymi na jezdni pasami poziomymi do jazdy na wprost lub skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną (rys. 102),
- znaki kierujące pod skosem R-3b i R-3d umieszcza się przed skrzyżowaniem więcej niż dwóch dróg, w szczególności przy drogach z pierwszeństwem przejazdu, przed skrętem w drogę odchodzącą skośnie od drogi dotychczasowej (rys. 109 i 110),
- znaki ze strzałką załamaną podwójnie R-3c umieszcza się:
- przy końcu drogi, jeżeli szlak biegnie dalej w tym samym kierunku, lecz drogą rozpoczynającą się w pobliżu (nie w osi dotychczasowej trasy, rys. 113 i 117),
- przed zjazdem z ulicy na chodnik lub drogę rowerową (rys. 114),
- przed przejazdem (przejściem) przez ulicę, jeżeli trasa biegnie chodnikiem lub drogę rowerową po jednej stronie ulicy, a następnie prowadzi jezdnią, chodnikiem lub drogę rowerową lub ciągiem pieszo-rowerowym po drugiej stronie ulicy (rys. 115 i 116),
- znaki kierujące kolejno w lewo w tył i w prawo R-3e umieszcza się przed skrzyżowaniami, na których nie można skręcić bezpośrednio w lewo z uwagi na wysepkę na skrzyżowaniu lub pas rozdzielający dwie jednokierunkowe jezdnie (rys. 118),
- Znaki powinny być umieszczane w widocznym miejscu, najlepiej na wysokości oczu wędrującego (2,0 m od poziomu drogi), przy drogach publicznych na wysokości 2,5 m od poziomu pobocza, a w przypadku montowania znaków pod istniejącymi znakami drogowymi – bezpośrednio pod tymi znakami.
- Na odcinkach, gdzie kilka szlaków prowadzi razem stosuje się wyłącznie znaki podwójne, potrójne, poczwórne i pięciokrotne, obowiązuje tzw. kolejność kolorów pasków, kropek i strzałek od góry do dołu lub od lewej do prawej: czerwony, niebieski, zielony, żółty lub czarny (rys. 117 i 118),
- Przed rozwidleniami tras stosuje się zestawienie na jednym słupie (drzewie) następującej kombinacji znaków umieszczonych jeden pod drugim: znaku kierującego na wprost R-3a dla szlaków biegnących dalej prosto, znaków kierujących pod skosem R-3b i R-3d dla szlaków zbaczających pod skosem i znaków R-1b dla szlaków skręcających w lewo lub w prawo (rys. 117 i 118).
- Znaki uzupełniające o charakterze ostrzegawczym na drogach publicznych stosuje się w przypadku konieczności zasygnalizowania rowerzyście potrzeby zatrzymania się lub nawet zejścia z roweru i jego przeprowadzenia:
- znaki ostrzegawcze „stromy zjazd” lub „stromy podjazd” stosuje się przed stromymi odcinkami dróg, po których przejazd jest niemożliwy lub niebezpieczny z uwagi na duże pochylenie podłużne lub złą nawierzchnię – koleiny, glina, trawa itp. (rys. 123),
- znaki ostrzegawcze „schody w dół” lub „schody w górę” stosuje się przed schodami, po których zjazd jest niemożliwy lub niebezpieczny – brak pochylni dla niepełnosprawnych (rys. 122),
- znaki ostrzegawcze z napisem „PROWADŹ ROWER” stosuje się przed przejściami dla pieszych przy których nie oznakowano przejazdów dla rowerzystów i przed odcinkami dróg i chodników, na których ruch rowerów jest zabroniony(rys. 124),
- znaki ostrzegawcze z napisem „ZALECANE PROWADZENIE ROWERU PO PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH” stosuje się przed niebezpiecznymi skrzyżowaniami, na których nie ma przejazdów dla rowerzystów,
- znaki informacyjne z napisem „PROM” stosuje się przed wjazdami na promy, dla upewnienia rowerzystów, że trasa prowadzi na drugą stronę rzeki i należy skorzystać z promu,
- znaki ostrzegawcze przed skrzyżowaniem trasy rowerowej i trasy jeździeckiej stosowane są przed tymi skrzyżowaniami – odpowiednio znaki RJ przy trasie rowerowej i znaki RR przy trasie jeździeckiej.
- znaki informacyjne z napisem „UWAGA! PRZEJAZD WAŁEM PRZECIWPOWODZIOWYM. NASTĘPNE ZNAKI PRZY ZJEŹDZIE Z WAŁU W ODLEGŁOŚCI …. km” stosuje się w przypadku przejazdu wałem, na którym nie ma możliwości prawidłowego umocowania znaków, a długość odcinka prowadzącego wałem przekracza 500 m.
- Przejście trasy przez skrzyżowania i rozwidlenia dróg powinno być tak oznakowane, aby znak potwierdzający jej przebieg był dobrze widoczny ze skrzyżowania (rozwidlenia) niezależnie dla obu kierunków jazdy.
- Nie należy malować znaków skrętu na cienkich drzewach lub słupach. w takim przypadku należy zastosować znaki metalowe na słupach.
- Znaki dodatkowe określające przebieg trasy tematycznej umieszcza się przynajmniej na początku i końcu tej trasy, w obrębie rozwidleń tras rowerowych oraz na skrzyżowaniach, przy których zostały ustawione drogowskazy.
- Tablice z siecią tras i drogowskazy powinny być ustawione na początku i końcu trasy oraz w punktach skrzyżowań tras, jak również w innych miejscach koncentracji ruchu rowerzystów. Drogowskazy powinny być ustawione również w miejscach skrzyżowań tras rowerowych z ważniejszymi drogami. Tablice i drogowskazy należy ustawić w miejscach umożliwiających rowerzystom zatrzymanie się poza obrębem jezdni w sposób nie utrudniający ruchu samochodów i pieszych.
- Tablice dydaktyczne z opisem obiektu powinny być ustawione przy ważniejszych obiektach, takich jak: charakterystyczna dla danego terenu forma krajobrazu, zabytek przyrody, zabytek sztuki, architektury i kultury materialnej, miejsce historyczne.

|