WARUNKI
TECHNICZNE DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków
technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220/03, poz. 2181).
WYCIĄG
SPIS TREŚCI
WARUNKI TECHNICZNE DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH.
ZAŁĄCZNIK Nr 1. Szczegółowe warunki
techniczne dla znaków drogowych pionowych i warunki ich umieszczania na drogach
1. Warunki techniczne umieszczania znaków drogowych.
1. 2. 1. Wielkość i wymiary
1. 2. 2. Widoczność znaków
1. 5. 1. Zasady ogólne
1. 5. 2. Sposób umieszczania znaków
1. 5. 3. Odległość znaków od jezdni oraz wysokość ich umieszczania
2. Znaki ostrzegawcze.
2. 2. 26. Rowerzyści
3. Znaki zakazu.
3. 2. 1. Zakaz ruchu w obu kierunkach
3. 2. 2. Zakaz wjazdu
3. 2. 10. Zakaz wjazdu rowerów
4. Znaki nakazu.
4. 2. 13. Droga dla rowerów
4. 2. 14. Koniec drogi dla rowerów
4. 2. 19. Droga dla pieszych i rowerów
5. Znaki informacyjne.
5. 2. 3. Droga jednokierunkowa
5. 2. 6. Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów
5. 2. 6. 1. Zasady ogólne
5. 2. 6. 4. Zasady lokalizacji przejazdów dla rowerzystów
5. 2. 6. 5. Zasady stosowania znaków D-6a i D-6b
6. Znaki kierunku i miejscowości
6. 3. 4. Drogowskazy do obiektów turystycznych lub wypoczynkowych
6. 3. 4. 8. Drogowskazy do szlaku rowerowego
7. Znaki uzupełniające.
7. 2. 19. Pas ruchu dla określonych pojazdów
8. Dodatkowe znaki pionowe.
8. 2. Dodatkowe znaki szlaków rowerowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2. Szczegółowe warunki
techniczne dla znaków drogowych poziomych i warunki ich umieszczania na drogach
1. Warunki techniczne umieszczania znaków drogowych
poziomych.
2. Znaki podłużne.
2. 2. Opisy szczegółowe
2. 2. 1. Linie segregacyjne
2. 2. 2. Linie krawędziowe
4. Znaki poprzeczne.
4. 1. Zasady ogólne
4. 2. Opisy szczegółowe
4. 2. 1. Przejścia dla pieszych
4. 2. 2. Przejazdy dla rowerzystów
5. Znaki uzupełniające
5. 2. 5. Linia wyznaczająca pas postojowy
5. 2. 9. Symbole
5. 2. 9. 1. Symbol roweru
7. Znakowanie niektórych elementów dróg
7. 11. Drogi dla rowerów
ZAŁĄCZNIK Nr 3. Szczegółowe warunki
techniczne dla sygnałów drogowych i warunki ich umieszczania na drogach.
3. Warunki techniczne.
3. 2. Rodzaje sygnalizatorów.
3. 2. 1. Postanowienia wstępne
3. 2. 7. Sygnalizatory nadające sygnały dla pieszych i rowerzystów
4. Rodzaje sygnałów.
4. 1. Zasady ogólne.
4. 4. Sygnały dla rowerzystów.
4. 5. Sygnały dla pieszych i rowerzystów.
ZAŁĄCZNIK Nr 4. Szczegółowe warunki
techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania
na drogach
5. Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów.
5. 1. Zasady ogólne.
5. 2. Balustrady i poręcze.
5. 5. Słupki blokujące.
8. Urządzenia do ograniczania prędkości pojazdów.
8. 1. Progi zwalniające.
WARUNKI TECHNICZNE DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW
DROGOWYCH
§ 1. Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania
na drogach dla:
1) znaków drogowych pionowych - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) znaków drogowych poziomych - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) sygnałów drogowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 2. 1. Dopuszcza się umieszczanie na drogach znaków drogowych
pionowych wyprodukowanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
które nie spełniają określonych w nim warunków, nie dłużej jednak niż do dnia
30 czerwca 2004 r.
2. Znaki, o których mowa w ust. 1, zostaną zastąpione znakami spełniającymi
warunki niniejszego rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.
3. Znaki drogowe poziome niespełniające warunków określonych niniejszym
rozporządzeniem, umieszczone na drogach przed dniem jego wejścia w życie,
zostaną zastąpione znakami drogowymi poziomymi spełniającymi warunki niniejszego
rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r.
ZAŁĄCZNIK
Nr 1
Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych pionowych i warunki ich
umieszczania na drogach
1.
Warunki techniczne umieszczania znaków drogowych
1. 1. Przepisy
ogólne
Przepisy załącznika stosuje się do
znaków drogowych pionowych umieszczanych na drogach twardych.
Załącznik określa dla znaków i
tabliczek:
wielkość, wymiar i
widoczność znaków,
barwy i
odblaskowość,
liternictwo i
stosowane napisy,
zasady umieszczania
znaków na drodze,
wzory barwne,
konstrukcje znaków.
1. 2. Wielkość
wymiary i widoczność znaków
1. 2. 1. Wielkość i
wymiary
Stosuje się pięć
grup wielkości znaków: … a mianowicie:
c) znaki średnie
(S):
na jednojezdniowych
drogach krajowych i wojewódzkich,
na drogach
powiatowych, …
c) znaki małe (M):
na drogach gminnych,
na drogach w
obszarze zabudowanym, gdy warunki drogowe nie pozwalają na stosowanie znaków
większych …
na wąskich uliczkach
zabytkowych miast.


1. 2. 2. Widoczność
znaków
Odwrotna
strona znaku, jeżeli nie jest wykorzystana do umieszczenia znaku dla jadących z
przeciwnego kierunku, powinna mieć barwę szarą. Na odwrotnej stronie tarczy
znaku należy umieścić informacje zawierające dane identyfikujące producenta
znaku, typ folii odblaskowej użytej do wykonania lica znaku, miesiąc i rok
produkcji znaku.
1. 5. Umieszczanie
znaków
1. 5. 1. Zasady
ogólne
Znaki umieszcza się:
1) po prawej stronie
jezdni lub nad jezdnią, jeżeli dotyczą jadących wszystkimi pasami ruchu,
2) nad
poszczególnymi pasami ruchu, jeżeli dotyczą jadących tylko tymi pasami ruchu,
3) po lewej stronie
jezdni:
a)
samodzielnie, jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w
sprawie znaków i sygnałów drogowych,
b)
jako powtórzenie znaków umieszczonych po prawej stronie na
drogach dwujezdniowych, przy czym jako obowiązkowe dotyczy to znaków kategorii
A, B (z wyjątkiem znaków B-35 do B-38), G oraz znaków D-6, D-6a, D-6b,
c)
na drodze jednokierunkowej, przy czym jako obowiązkowe
dotyczy to znaków D-6, D-6a, D-6b; …
1. 5. 2. Sposób
umieszczania znaków
Znaki umocowuje się na konstrukcjach
wsporczych, tj. słupkach, ramach, wysięgnikach, konstrukcjach bramowych, wykonanych
z materiałów trwałych, z wyjątkiem betonu. Dopuszcza się też do umieszczania
znaków wykorzystywanie słupów linii telekomunikacyjnych, latarń, słupów trakcyjnych
i masztów sygnalizatorów oraz ścian budynków i elementów konstrukcyjnych
obiektów inżynierskich. Słupki konstrukcji wsporczych powinny mieć przekrój
kołowy lub eliptyczny.
Następny znak powinien być
umieszczony za poprzedzającym w odległości co najmniej:
50
m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 90
km/h,
20
m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60
km/h,
10 m na pozostałych drogach.
Jeżeli ze względów lokalnych istnieje konieczność zastosowania dwóch lub trzech
znaków na jednym słupku lub wysięgniku, można je umieszczać w układzie pionowym
lub poziomym. Odchylenie tarczy znaków powinno wynosić około 5º w kierunku
jezdni.
1. 5. 3. Odległość znaków od jezdni oraz wysokość ich umieszczania
Znaki na drogach z poboczem należy umieszczać tak, aby odległość znaku od
krawędzi korony drogi była nie mniejsza niż 0,5 m. W przypadku, gdy warunki
terenowe nie pozwalają na umieszczenie znaku poza koroną drogi, znak powinien
być umieszczony:
a) na drogach z poboczami gruntowymi – na poboczu
w odległości nie mniejszej niż 0,50 m od krawędzi jezdni,
b) na drogach z poboczami o nawierzchni twardej
(a pasami awaryjnego postoju) – w odległości nie mniejszej niż 0,50 m od krawędzi
pobocza.
W przypadku szerokiego nasypu znaki można umieszczać w koronie drogi w odległości
nie większej niż 5 m od krawędzi jezdni.
Znaki na ulicach umieszcza się w odległości 0,50-2,00 m od krawędzi jezdni.


2. Znaki ostrzegawcze
2. 2. 26. Rowerzyści
 
Znak A-24 „rowerzyści” stosuje się przed miejscami, gdzie rowerzyści wjeżdżają
na jezdnię z drogi dla rowerów lub przejeżdżają przez nią po przejeździe
dla rowerzystów. Znak A-24 umieszcza się przed przejazdem dla rowerzystów
na drodze, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 60 km/h,
a przy innej prędkości – jeżeli przejazd nie jest dobrze widoczny przez
kierujących pojazdami lub występuje na odcinku jezdni między skrzyżowaniami.
Jeżeli kontynuacją drogi dla rowerów jest pas ruchu dla rowerów wyznaczony
na jezdni, oprócz znaku A-24 należy umieścić znak F-19 „pas ruchu dla określonych
pojazdów” wskazujący pas dla rowerów.
Szczegółowe zasady … w punkcie 5. 2. 6. 4.
3. Znaki zakazu
3. 2. 1. Zakaz ruchu w obu kierunkach
(przypis redakcji: patrz pkt. 4. 2. 19. Droga dla pieszych i rowerów)
 
3. 2. 2. Zakaz wjazdu
Znak B-2 „zakaz wjazdu” stosuje się w celu wskazania zakazu wjazdu wszelkich
pojazdów na drogę lub jezdnię od strony umieszczenia znaku.
 
Jeżeli ruch na jezdni jest otwarty
w jednym kierunku tylko dla określonych pojazdów np.:
rowerów,
wówczas na wlocie, na którym rozpoczyna się pas ruchu
przeznaczony dla tych pojazdów, umieszcza się znak B-2 z tabliczką
z napisem określającym pojazdy, których zakaz nie dotyczy, np. …
z tabliczką T-22, jeżeli zakaz nie dotyczy rowerów. Na przeciwległym
wlocie umieszcza się odpowiednio … znak D-3 z tabliczką T-22.

3. 2. 10. Zakaz
wjazdu rowerów

Znak B-9 „zakaz
wjazdu rowerów” wyrażający zakaz ruchu rowerów i wózków rowerowych, stosuje się
w celu wyeliminowania ruchu tych pojazdów ...
Ponadto znak B-9 stosuje się na drogach, w obrębie
których lub w pobliżu wyznaczono drogę dla rowerów, a znak nakazujący korzystanie
z tej drogi może nie być dobrze widoczny dla kierujących rowerami.
4.
Znaki nakazu
4. 2. 13. Droga dla
rowerów

Znak C-13 „droga dla
rowerów” stosuje się w celu wyeliminowania z drogi innych niż rowery pojazdów.
Znak ten umieszcza się bezpośrednio przy wjeździe na drogę dla rowerów.
4. 2. 14. Koniec drogi dla rowerów

Znak C-13a „koniec
drogi dla rowerów” stosuje się w celu wskazania miejsca, w którym kończy
się droga dla rowerów i następuje włączenie do jezdni, na której odbywa się
ruch innych pojazdów.
Znak C-13a stosuje się przed miejscami, gdzie ciąg rowerowy
kierowany jest na drugą stronę drogi, a warunki lokalne nie pozwalają na
bezpieczne wyznaczenie przejazdu dla rowerzystów. W takim miejscu rowery
powinny być przeprowadzane po przejściu dla pieszych.

4. 2. 19. Droga dla
pieszych i rowerów

Znak C-13/16 „droga
dla pieszych i rowerów” stosuje się w celu oznaczenia dróg tylko dla pieszych
i kierujących rowerami. Na znaku tym umieszcza się jednocześnie symbole
znaków C-13 i C-16.

Wspólne użytkowanie
drogi przez pieszych i rowerzystów może być stosowane, jeżeli natężenie ruchu
pieszego nie przekracza 450 osób/h, a natężenie rowerów nie przekracza 50
rowerów/h lub też ruch pieszy jest nie większy niż 50 osób/h, a ruch rowerowy –
nie przekracza 250 rowerów/h (przypis redakcyjny: w przypadkach pośrednich
stosuje się interpolację liniową).
W przypadku, gdy ruch rowerów powinien odbywać się tylko po
jednej stronie drogi dla pieszych i rowerów, symbole rowerów i pieszych
oddziela się kreską pionową.

Jeżeli na drodze
konieczne jest dopuszczenie ruchu innych pojazdów niż rowery np. pojazdów zaopatrzenia,
nie stosuje się znaku C-13/16. W takich przypadkach stosuje się znak B-1 z
tabliczką T-22 oraz tabliczką wskazującą, jakich innych pojazdów zakaz nie
dotyczy (przypis redakcji: wzór znaku T-22 patrz 3. 2. 2. Zakaz wjazdu).
5.
Znaki informacyjne
5. 2. 3. Droga
jednokierunkowa
Znak D-3 „droga
jednokierunkowa” stosuje się w celu wskazania wjazdu na jezdnię, po której ruch
wszelkich pojazdów odbywa się tylko w jednym kierunku określonym na znaku.
Jeżeli na jezdni jednokierunkowej wyznaczono pas ruchu dla
rowerów, na którym ruch odbywa się w kierunku przeciwnym do ruchu pozostałych
pojazdów, pod znakiem D-3 umieszcza się tabliczkę T-22 wskazującą, że znak
dotyczy rowerów
jednośladowych. Na przeciwnym wlocie pod znakiem B-2 umieszcza się tabliczkę
T-22 (przypis redakcji: wzór znaku T-22 patrz 3. 2. 2. Zakaz wjazdu.
5. 2. 6. Przejście
dla pieszych i przejazd dla rowerzystów
5. 2. 6. 1. Zasady
ogólne
Znak D-6a „przejazd
dla rowerzystów” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przejeżdżania
rowerzystów w poprzek drogi. Powierzchnię przejazdu stanowi część drogi wyznaczona
znakiem poziomym P-11.
Znak D-6b „przejście
dla pieszych i przejazd dla rowerzystów” stosuje się w celu oznaczenia miejsca
przeznaczonego do przechodzenia pieszych oraz miejsca przejeżdżania rowerzystów
w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia i przejazdu wyznacza się znakami
poziomymi P-10 i P-11 umieszczonymi obok siebie.
Znaki D-6, D-6a i D-6b umieszcza się w odległości do 0,5
m od krawędzi przejścia lub przejazdu od strony nadjeżdżających
pojazdów. … przy jezdniach jednokierunkowych znaki D-6, D-6a i D-6b należy
powtarzać po lewej stronie.
5. 2. 6. 4. Zasady
lokalizacji przejazdów dla rowerzystów
Wyboru miejsca przejazdu dla rowerzystów należy dokonywać
stosownie do istniejącej sieci dróg dla rowerów. Przejazdy dla rowerzystów
należy wyznaczać na skrzyżowaniach dróg, w miejscach zapewniających wzajemną
widoczność rowerzystów i kierujących pojazdami. W przypadku gdy wzajemna
widoczność nie jest zapewniona, należy stosować środki spowalniające ruch
rowerowy, tak aby wjazd na przejazd dla rowerzystów następował z niewielką
prędkością. Poza skrzyżowaniami przejazdy dla rowerzystów wyznacza się
wyjątkowo na obszarze zabudowanym w przypadkach, gdy ze względu na warunki
terenowe zachodzi konieczność przeprowadzenia ciągu rowerowego na drugą stronę
drogi. Zaleca się w takich przypadkach przed wjazdem na jezdnię umieszczenie
znaku C-13a „koniec drogi dla rowerów”, a na jezdni wyznaczenie przejść dla pieszych,
tak aby rowery były przeprowadzane przez jezdnię. Przejazdy dla rowerzystów w
poprzek drogi, której nadano pierwszeństwo znakiem D-1, należy w miarę
możliwości wyznaczyć na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnalizacją
świetlną obok przejść dla pieszych, stosując znak D-6b.

Poza obszarem
zabudowanym przejazdy dla rowerzystów można wyznaczać tylko na skrzyżowaniach.
Jeżeli ciąg rowerowy przekracza drogę z pierwszeństwem, na drodze dla rowerów
należy zastosować środki spowalniające ruch, a bezpośrednio przed wjazdem na
jezdnię zakończyć drogę dla rowerów przez umieszczenie znaku C-13a, tak aby
rowery były przeprowadzane przez drogę z pierwszeństwem.
5. 2. 6. 5. Zasady
stosowania znaków D-6a i D-6b
Znaki D-6a
i D-6b stosuje się w każdym przypadku, gdy na jezdni został wyznaczony przejazd
dla rowerzystów (przypis: znak P-11) występujący samodzielnie lub obok
przejścia dla pieszych.
6.
Znaki kierunku i miejscowości
6. 3. 4. Drogowskazy
do obiektów turystycznych lub wypoczynkowych
Znaki do obiektu turystycznego umieszcza się po prawej
stronie jezdni, do 50
m od skrzyżowania.
Znaki umieszcza
się przy drodze tranzytowej przechodzącej przez miejscowość lub w jej pobliżu.
Jeżeli trasa dojazdowa zmienia kierunek, znaki umieszcza się na tych
skrzyżowaniach, na których kierunek dojazdu ulega zmianie.
6. 3. 4. 8.
Drogowskazy do szlaku rowerowego

Znak E-12a
„drogowskaz do szlaku rowerowego” stosuje się w celu wskazania dojazdu do miejsca, w którym
rozpoczyna się lub przebiega oznakowany szlak turystyczny dla rowerów.

Na znaku E-12a zamiast symbolu roweru
może być umieszczany symbol trasy pieszej wskazujący kierunek do rozpoczynającego
się lub przebiegającego w pobliżu szlaku turystyki pieszej.
7.
Znaki uzupełniające
7. 2. 19. Pas ruchu
dla określonych pojazdów

Znak F-19 „pas ruchu dla określonych pojazdów”
stosuje się w celu wskazania pasa ruchu dla pojazdów wskazanych na znaku.
Jeżeli na jezdni został wyznaczony pas ruchu dla rowerów jednośladowych, na znaku
umieszcza się symbol roweru. Pas ruchu dla rowerów powinien być dzielony od
pozostałych pasów ruchu linią P-2b oraz oznaczony znakiem P-23 „rower”. Znak
F-19 umieszcza się za skrzyżowaniem, a na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami znak
powtarza się do 300 m.
8.
Dodatkowe znaki pionowe
8.
2. Dodatkowe znaki szlaków rowerowych
Do oznakowania tras rowerowych stosuje się następujące znaki:
R-1 „szlak rowerowy krajowy”,
R-1a „początek (koniec) szlaku rowerowego krajowego”,
R-1b „zmiana kierunku szlaku rowerowego krajowego”
R-2 „szlak rowerowy międzynarodowy”,
R-2a „zmiana kierunku szlaku rowerowego międzynarodowego”,
R-3 „tablica szlaku rowerowego”.
Znaki R-1, R-1a, R-1b, R-2, R-2a mają kształt kwadratu o
wymiarach 200 x 200
mm. Na znakach R-1, R-1a i R-1b umieszcza się symbol roweru oraz odpowiednio
prostokąt, koło lub strzałkę, oznaczające odpowiednio kontynuację, początek (koniec)
lub zmianę kierunku szlaku rowerowego.
Na znaku R-2 umieszcza się symbol roweru oraz numer
międzynarodowego szlaku rowerowego, na znaku R-2a dodatkowo strzałkę wskazującą
zmianę kierunku szlaku.
Znak R-1a umieszcza się na początku i na końcu szlaku. Znaki
R-1 umieszcza się między skrzyżowaniami dla potwierdzenia szlaku rowerowego.
Znaki R-1b i R-2a umieszcza się przed skrzyżowaniami, na których szlak zmienia
kierunek.
Znak R-3 wskazuje odległość do głównych miejscowości
położonych przy szlaku rowerowym. Na znaku R-3 można podawać nazwę organizacji
turystycznej wytyczającej szlak.
Lica znaków szlaku rowerowego mogą być wykonywane z folii
typu 1 niezależnie od kategorii drogi. Dla umieszczenia znaków turystyki
rowerowej na drogach publicznych dopuszcza się wykorzystanie konstrukcji
wsporczych istniejących znaków, pod warunkiem, że nie spowoduje to błędnego
odczytywanie istniejących znaków drogowych. Natomiast nie należy umieszczać
tych znaków pod znakami określającymi pierwszeństwo na skrzyżowaniu oraz pod
znakami kategorii zakazu i nakazu.
ZAŁĄCZNIK
Nr 2
Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych poziomych i warunki ich
umieszczania na drogach
1.
Warunki techniczne umieszczania znaków drogowych poziomych
1. 1. Przepisy
ogólne
Przepisy załącznika stosuje się do
oznakowania poziomego na drogach publicznych o nawierzchni twardej.
1. 3. Wymagania
techniczne
Do oznakowania poziomego można
stosować tylko materiały atestowane.
Ze względu na grubość użytego
materiału oznakowanie poziome dzieli się na:
cienkowarstwowe 0,3 – 0,8
mm (mierzone na mokro),
grubowarstwowe 0,9 – 3,5
mm,
punktowe elementy odblaskowe do 25
mm.
Do oznakowania cienkowarstwowego
stosuje się farby rozpuszczalnikowe, wodorozcieńczalne i chemoutwardzalne
nakładane na mokro. Grubowarstwowe oznakowanie wykonywane jest przy użyciu mas
chemoutwardzalnych, mas termoplastycznych, materiałów prefabrykowanych, wśród
których wyróżnia się między innymi: odblaskowe taśmy nieprofilowane i
profilowane.
2.
Znaki podłużne
2. 2. Opisy
szczegółowe
2. 2. 1. Linie
segregacyjne
Rozróżnia się następujące odmiany
linii segregacyjnych:
P-1a „linia pojedyncza przerywana – długa” (skrót redakcyjny:
0,12 x 4,00/8,00; 0,04 m2/mb),
P-1b „linia pojedyncza przerywana – krótka” (0,12 x
2,00/4,00; 0,04 m2/mb),
P-1c „linia pojedyncza przerywana – wydzielająca” (0,24 x
2,00/2,00; 0,12 m2/mb),
P-1d „linia pojedyncza przerywana – prowadząca wąska” (0,12 x
1,00/1,00; 0,06 m2/mb),
P-1e „linia pojedyncza przerywana – prowadząca szeroka” (0,24
x 1,00/1,00; 0,12 m2/mb),
P-2a „linia pojedyncza ciągła – wąska” (0,12; 0,12 m2/mb),
P-2b „linia pojedyncza ciągła – szeroka” (0,24; 0,24 m2/mb),
P-3a „linia jednostronnie przekraczalna – długa”
(0,12/0,12/0,12 x 4,00/2,00; 0,20 m2/mb),
P-3b „linia jednostronnie przekraczalna – krótka”
(0,12/0,12/0,12 x 1,00/1,00; 0,18 m2/mb),
P-4 „linia podwójna ciągła” (0,12/0,12/0,12; 0,24 m2/mb),
P-5 „linia podwójna przerywana” (2 x 0,12/0,12/0,12 x
4,00/2,00; 0,32 m2/mb),
P-6 „linia ostrzegawcza” (0,12 x 4,00/2,00; 0,08 m2/mb),
P-6a „linia ostrzegawcza naprowadzająca”.
2. 2. 1. 3. Linia
pojedyncza przerywana – wydzielająca
Znak P-1c „linia pojedyncza
przerywana – wydzielająca” stosuje się do oddzielenia od pasa ruchu
następujących pasów:
dla … rowerów (odcinki początkowe i końcowe),
Linia wydzielająca powinna mieć
długość co najmniej 50
m.
2. 2. 1. 5. Linia
pojedyncza przerywana – prowadząca szeroka
Znak P-1e „linia pojedyncza
przerywana – prowadząca szeroka” stosuje się do oddzielenia przeciwnych pasów
ruchu w ciągu linii podwójnych P-4 lub P-3a na skrzyżowaniach lub włączeniach
do jezdni oraz do umożliwienia przejazdów poprzecznych na zjazdach w ciągu
linii P-2b wydzielającej pas ruchu dla autobusów i rowerów.
2. 2. 1. 7. Linia
pojedyncza ciągła – szeroka
Znak P-2b „linia pojedyncza ciągła –
szeroka” stosuje się do oddzielenia pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w tym samym
kierunku, … jako linię poprzedzającą lub kontynuującą linię P-1c, oraz do
wydzielenia pasów dla autobusów i rowerów.
2. 2. 2. Linie krawędziowe
Rozróżnia się następujące odmiany
linii krawędziowych:
P-7a „linia krawędziowa – przerywana szeroka” (0,24 x
1,00/1,00; 0,12 m2/mb),
P-7b „linia krawędziowa – ciągła szeroka” (2 x 0,12/0,12/0,12
x 4,00/2,00; 0,32 m2/mb),
P-7c „linia krawędziowa – przerywana wąska” (0,12 x
1,00/1,00; 0,06 m2/mb),
P-7d „linia krawędziowa – ciągła wąska” (2 x 0,12/0,12/0,12 x
4,00/2,00; 0,32 m2/mb),
2. 2. 2. 2. Linie
krawędziowa – ciągła szeroka i wąska
Znaki P-7b „linia krawędziowa –
ciągła szeroka” i P-7d „linia krawędziowa – ciągła wąska” stosuje się przede
wszystkim dla wyznaczenia krawędzi jezdni bez krawężników …
na odcinkach drogi, na których ze względu na obowiązujące
przepisy lub bezpieczeństwo zatrzymanie się na jezdni i na poboczu jest
zabronione, w szczególności linie krawędziowe ciągłe należy stosować na:
odcinkach drogi, na których poboczu występuje ruch pieszych
lub rowerzystów,
4.
Znaki poprzeczne
4. 1. Zasady ogólne
Znaki poprzeczne stosuje się w celu
oznaczenia miejsc przeznaczonych do ruchu pieszych i rowerzystów w poprzek
drogi, miejsc wymagających zatrzymania pojazdów oraz miejsc lokalizacji progów
zwalniających.
Rozróżnia się następujące znaki,
wyznaczające miejsca przeznaczone do ruchu w poprzek jezdni:
P-10 „przejście dla pieszych”,
P-11, „przejazd dla rowerzystów”.
Znaki te wyznaczają powierzchnię jezdni lub torowiska tramwajowego przeznaczoną
do poprzecznego ruchu, odpowiednio pieszych lub rowerzystów.
4. 2. Opisy szczegółowe
4. 2. 1. Przejścia dla pieszych
Minimalna szerokość przejścia dla pieszych wynosi 4,0 m.
4. 2. 2. Przejazdy dla rowerzystów
Znak P-11 „przejazd dla rowerzystów” stosuje się w celu oznaczenia powierzchni
jezdni przeznaczonej do poprzecznego ruchu rowerów. Odległość między zewnętrznymi
krawędziami tych linii, … nie może być mniejsza niż 2,0 m.
Przejazdy dla rowerzystów wyznacza się na przedłużeniu drogi dla rowerów,
prostopadle do osi jezdni. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się wyznaczenie
przejazdu ukośnie do osi jezdni, przy czym skos nie może być większy niż
1:3.
Na skrzyżowaniach przejazdy dla rowerzystów obok przejść dla pieszych wyznacza
się od strony skrzyżowania. Inne rozwiązania można stosować wyjątkowo, jeżeli
warunki terenowe uniemożliwiają poprowadzenie przejazdu dla rowerzystów
od strony skrzyżowania.
W miejscach szczególnie niebezpiecznych dopuszcza się dodatkowo oznaczenie
przejazdu dla rowerzystów przez zastosowanie czerwonego koloru nawierzchni
przejazdu.
5. Znaki uzupełniające
5. 2. 5. Linia wyznaczająca pas postojowy
Znak P-19 (skrót redakcyjny: linia pojedyncza przerywana 0,12 x 0,50/0,50;
0,12 m 2 /mb),
5. 2. 9. Symbole
5. 2. 9. 1. Symbol roweru Znak P-23 „rower” stosuje się w celu
oznaczenia drogi lub wydzielonego pasa jezdni, przeznaczonych tylko dla
rowerów.
Znak P-23 umieszcza się na początku takiej drogi lub pasa jezdni. Na drodze
dla rowerów znak ten stanowi uzupełnienie znaku pionowego C-13 „droga dla
rowerów”, a na pasie jezdni występuje samodzielnie lub jako uzupełnienie
znaku F-19 „pas ruchu dla określonych pojazdów” wskazującego pas dla rowerów.
Na wydzielonym z jezdni pasie przeznaczonym tylko dla rowerów znak P-23
powtarza się na całej długości pasa, co 50 m oraz bezpośrednio za każdym
skrzyżowaniem.
7. Znakowanie niektórych elementów dróg
7. 11. Drogi dla rowerów
Do oznakowania poziomego dróg i jezdni dla potrzeb ruchu rowerzystów stosuje
się znaki P-23 i P-11.
Pomiędzy liniami wyznaczającymi przejazd dla rowerzystów nie umieszcza się
znaków podłużnych. Linie ciągłe stykają się zewnętrznymi krawędziami tych
linii, a inne znaki umieszcza się w odległości nie mniejszej niż 2,0
m od nich, prócz znaku P-10, który można umieszczać w odległości nie mniejszej
niż 0,5 m . Dla przejazdów dla rowerzystów zlokalizowanych pomiędzy skrzyżowaniami,
w miejscach, w których rowerzyści mogą nie być widoczni z dostatecznej odległości,
dopuszcza się dodatkowe oznaczenie przejazdu barwą czerwoną.


Jeżeli … zachodzi potrzeba oddzielenia ruchu rowerów od pozostałych pojazdów
na jezdni, wówczas przy prawej krawędzi jezdni wyznacza się pas ruchu dla
rowerów o kierunku zgodnym z kierunkiem na sąsiednim pasie ruchu. Pas dla
rowerów powinien mieć szerokość od 1,50 m do 3,00 m i być oddzielony od
sąsiedniego pasa ruchu linią krawędziową P-7a lub P-7b.
Na jezdniach jednokierunkowych o szerokości ponad 8,50 m dopuszcza się wyznaczanie
dwukierunkowego pasa ruchu dla rowerów, przy czym pas taki należy wyznaczyć
przy lewej krawędzi jezdni. Szerokość dwukierunkowego pasa dla rowerów powinna
wynosić co najmniej 2,50 m.

Jeżeli na drodze dla rowerów został dopuszczony także ruch pieszych, wówczas
zaleca się wydzielenie jej części dla pieszych przez umieszczenie wzdłuż
drogi znaku P-2a.
Minimalna szerokość drogi dla rowerów i pieszych, na której można zastosować
znak P-2a, powinna wynosić:
- 3,0 m przy jednokierunkowym ruchu rowerów,
- 4,0 m przy dwukierunkowym ruchu rowerów.

ZAŁĄCZNIK Nr 3
Szczegółowe warunki techniczne dla sygnałów drogowych i warunki ich umieszczania
na drogach
3. Warunki techniczne
3. 2. Rodzaje sygnalizatorów
3. 2. 1. Postanowienia wstępne
Rozróżnia się następujące rodzaje sygnalizatorów przeznaczonych do nadawania
odpowiednich sygnałów:
f) sygnalizatory dla pieszych i rowerzystów,
3. 2. 7. Sygnalizatory nadające sygnały dla pieszych i rowerzystów
Sygnały dla pieszych są nadawane przez sygnalizator S-5, a dla rowerzystów
przez sygnalizator S-6. W miejscach, gdzie przejście dla pieszych i przejazd
dla rowerzystów położone są obok siebie, dopuszcza się stosowanie sygnalizatorów
nadających sygnały wspólne dla pieszych i rowerzystów …
4. Rodzaje sygnałów
4. 1. Zasady ogólne
Każdy sygnał przeznaczony jest dla określonej grupy uczestników ruchu. Ze
względu na przeznaczenie wyróżnia się następujące rodzaje sygnałów:
b) sygnały dla pieszych i rowerzystów.
4. 4. Sygnały dla rowerzystów
Sygnały dla rowerzystów stosuje się wyłącznie na wyznaczonych przejazdach
zarówno w obrębie skrzyżowań z sygnalizacją, jak i poza nimi, a także na
przejazdach przez wydzielone torowisko dla pojazdów szynowych. Stosuje się
następujące sygnały w kształcie roweru:
sygnał czerwony oznaczający zakaz wjazdu na jezdnię lub
torowisko,
sygnał zielony oznaczający zezwolenie na przejazd,
sygnał zielony migający oznaczający zezwolenie
na przejazd, lecz nakazujący jak najszybsze jego zakończenie; sygnał ten jednocześnie
informuje, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.
4. 5. Sygnały dla pieszych i rowerzystów
W sytuacjach podyktowanych względami miejscowymi (wspólna lokalizacja przejść
i przejazdów, możliwość łączenia elementów wsporczych, widoczność sygnalizatorów)
dopuszcza się łączenie sygnałów dla pieszych i rowerzystów w jednym sygnalizatorze.

ZAŁĄCZNIK Nr 4
Szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
i warunki ich umieszczania na drogach
5. Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych
i rowerzystów
5. 1. Zasady ogólne
Urządzenia zabezpieczające stosuje się w celu wyeliminowania niebezpieczeństw,
na jakie narażony jest pieszy lub rowerzysta korzystający z drogi i obiektów
przy niej położonych.
Urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów mogą być
wykonane z betonu lub metalu. Dopuszcza się również urządzenia naturalne, np.
gęste żywopłoty. Urządzenia te stosuje się na wszystkich drogach i w ich
obrębie, na większości obiektów leżących w ciągu tych dróg, kładkach dla
pieszych, ciągach pieszych oddzielonych od jezdni, przy ścieżkach rowerowych
przebiegających przez obiekty inżynierskie itp.
5.
2. Balustrady i poręcze
Balustrady U-11a według wzoru i
wymiarów pokazanych na rysunku 5.2.1 stosuje się w celu zabezpieczenia przed
upadkiem z wysokości, jeśli powierzchnia, po której odbywa się ruch pieszych
lub rowerzystów, położona jest powyżej 0,5
m od poziomu terenu.
Balustrady dla pieszych
(rowerzystów?) umieszcza się:
na obiektach mostowych, na których dopuszcza się ruch
pieszych (rowerzystów?),
na przepustach bez barier, jeżeli różnica wysokości pomiędzy
poziomem pobocza a poziomem cieku przekracza 1,8
m,
na schodach z nasypów lub pochylniach,
Balustrady chroniące ruch pieszych
(rowerzystów?) oprócz poręczy i słupków powinny składać się wyłącznie z
elementów pionowych (szczeblin) o rozstawie nie większym niż 0,14
m. Dolny element konstrukcji balustrady łączący szczebliny nie
może znajdować się powyżej 0,12
m od poziomu chodnika.
Do zabezpieczenia ruchu pieszych i
rowerzystów dopuszcza się również balustrady pełnościenne.
Minimalne wysokości balustrad
wynoszą:
1,2
m przy ścieżkach rowerowych,
1,3
m przy chodnikach dla pieszych (rowerzystów?)

5.
5. Słupki blokujące
W celu niedopuszczenia do wjeżdżania
pojazdów na chodniki lub ciągi piesze albo rowerowe stosuje się słupki
blokujące U-12c.
Słupki U-12c mogą być wykonane z
metalu, drewna lub tworzyw sztucznych. Wysokość słupków winna wynosić od 0,6 do
0,8
m.
8.
Urządzenia do ograniczania prędkości pojazdów
Do wymuszenia fizycznego ograniczenia
prędkości pojazdów samochodowych stosuje się progi zwalniające U-16 i progi
podrzutowe U-17.
8.
1. Progi zwalniające
W celu
niedopuszczenia do najechania na próg zwalniający z nadmiernie niebezpieczną
prędkością dopuszcza się stosowanie geometrycznych lub technicznych elementów wymuszających
zmniejszenie prędkości pojazdu … Elementami takimi mogą być poprzeczne
przegrody na jezdni, m.in. w strefach ruchu uspokojonego, tzw. szykany,
poprzeczne wysepki, kwietniki itp., zmuszające do zmiany kierunku lub toru
ruchu.
Na
progach zwalniających płytowych o długości płyty L > 4
m dopuszcza się wyznaczanie przejść dla pieszych (przejazdów
dla rowerzystów?).
|