Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23
września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach
oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. 177/03 z
dnia 14 października 2003 r.)
WYCIĄG
§ 1.
- Rozporządzenie określa
szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz w strefach
zamieszkania, a zwłaszcza działania w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego,
poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa
ruchu i wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
- Ilekroć w rozporządzeniu
jest mowa o:
- organizacji ruchu
- rozumie się przez to, mające wpływ na ruch drogowy:
- geometrię drogi i zakres dostępu do drogi,
- sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych,
sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- zasady i sposób działania sygnalizacji,
znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów;
- projekcie
organizacji ruchu - rozumie się przez to dokumentację sporządzoną w celu zatwierdzenia
organizacji ruchu przez właściwy organ zarządzający ruchem.
§ 2.
1. Działania w zakresie zarządzania ruchem realizowane
są przez:
1) podejmowanie czynności
organizacyjno-technicznych, w szczególności:
a) sporządzanie projektów organizacji
ruchu,
f) nadzór nad zgodnością istniejącej
organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacją ruchu,
h) nadzór nad zarządzaniem ruchem;
2. Działania, o których
mowa w ust. 1, realizują, odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem,
zarząd drogi, organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem, Policja, Żandarmeria
Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.
3. Działania, o których
mowa w ust. 1 pkt. 1 lit. a, mogą być realizowane
przez jednostki inne niż wymienione w ust. 2.
§ 3.
1. Organ zarządzający ruchem w szczególności:
1) rozpatruje projekty
organizacji ruchu …
3) zatwierdza organizacje
ruchu na podstawie złożonych projektów;
6) opiniuje geometrię
drogi …
7) prowadzi kontrolę
prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji
świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności
z zatwierdzoną organizacją ruchu;
§ 4.
1. Podstawą do wprowadzenia
organizacji ruchu na nowo wybudowanej drodze lub jej zmiany na drodze istniejącej
jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem.
3. Projekt organizacji
ruchu może przedstawić do zatwierdzenia:
3) inwestor lub jednostka,
o której mowa w § 11 pkt 1-6;
4) osoba realizująca
zamówienie jednostek, o których mowa w pkt. 3.
§ 5.
1. Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1) plan orientacyjny
w skali od 1:10.000 do 1:25.000 z
zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2) plan sytuacyjny
w skali 1:500 lub 1:1.000 (w uzasadnionych przypadkach
organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2.000 lub
szkic bez skali) zawierający:
a) lokalizację istniejących, projektowanych
oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa
ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie
lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
b) parametry geometrii drogi;
3) program sygnalizacji
i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację
świetlną;
5) opis techniczny
zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, …
6) przewidywany termin
wprowadzenia … nowej stałej organizacji ruchu …;
7) nazwisko i podpis
projektanta.
§ 6.
1. Organizację ruchu zatwierdza,
na podstawie projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem właściwy
dla danej drogi.
2. Organizację ruchu
na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ
zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii.
§ 7.
1. Projekt organizacji ruchu przedstawia
się do zatwierdzenia co najmniej w dwóch egzemplarzach.
2. Do przedstawionego
do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:
1) komendanta wojewódzkiego
Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką,
z zastrzeżeniem pkt 3;
2) komendanta powiatowego
Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową, z zastrzeżeniem
pkt 3;
3) komendanta miejskiego
Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście na prawach
powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi
ekspresowej;
4) zarządu drogi, jeżeli
nie jest on jednostką składającą projekt;
3. Opinia Policji nie
jest wymagana w przypadku projektu organizacji ruchu obejmującego wyłącznie
drogi gminne …
4. Organ zarządzający
ruchem może w uzasadnionych przypadkach zażądać:
2) złożenia dodatkowych
egzemplarzy projektu.
§ 8.
1.W celu szczegółowego
rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ
zarządzający ruchem może:
1) powołać komisję,
w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel
zarządu drogi;
2. Po rozpatrzeniu
złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:
1) zatwierdzić organizację
ruchu w całości lub w części:
a) bez zmian,
b) po wprowadzeniu zmian lub wpisaniu
uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
2) odesłać projekt
w celu wprowadzenia poprawek;
3) odrzucić projekt.
7. Organ zarządzający
ruchem określa termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja
ruchu.
8. Organ zarządzający
ruchem po zatwierdzeniu organizacji ruchu przesyła jeden egzemplarz projektu
organizacji ruchu jednostce przedstawiającej projekt do zatwierdzenia.
§ 11.
Organizację ruchu … realizuje
na własny koszt zarząd drogi. Nie dotyczy to umieszczania i utrzymania:
1) znaków drogowych
pionowych …, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz urządzeń
sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej umieszczanych na przejazdach kolejowych
- zadania te realizują właściwe kolejowe jednostki organizacyjne;
4) znaków oznaczających
szlaki turystyczne i dodatkowych znaków szlaków rowerowych - zadania te realizują
zainteresowane organizacje turystyczne;
§ 12.
1. Jednostka wprowadzająca
organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz
właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na
7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu.
3. Jeżeli organizacja
ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni
od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań
technicznych wynikajcych z realizacji projektu.
5. Niezależnie od kontroli,
o której mowa w ust. 3, organ zarządzający ruchem przeprowadza
co najmniej raz na 6 miesięcy kontrolę prawidłowości zastosowania,
wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych … umieszczonych
na drogach jemu podległych.
6. W razie stwierdzenia
nieprawidłowości organ zarządzający ruchem może żądać od jednostki odpowiedzialnej
za utrzymanie w szczególności:
1) wymiany zniszczonych
lub uszkodzonych znaków drogowych, …
3) umieszczenia znaków
drogowych … w miejscach zgodnych z zatwierdzoną organizacją ruchu.
|