![]() | |
| |
Dział III. Droga i połączenia drógRozdział 8. Chodniki § 43.1. Usytuowanie chodnika … Odległość chodnika od krawędzi jezdni, zastrzeżeniem ust. 3 i 4, nie powinna być mniejsza niż:
3. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych warunkami miejscowymi oraz przy przebudowie albo remoncie ulic, o których mowa w ust. 1, dopuszcza się usytuowanie chodnika bezpośrednio przy jezdni, przy czym w wypadku ulic klasy S i GP - pod warunkiem zastosowania ogrodzenia oddzielającego chodnik od jezdni lub innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu. 4. Na drodze klasy GP, G lub Z poza terenem zabudowanym, w zależności od potrzeb, może być stosowany samodzielny ciąg pieszy lub pieszo-rowerowy, usytuowany poza pasem drogowym lub chodnik na koronie drogi, oddzielony od jezdni pasem dzielącym o szerokości nie mniejszej niż 1,0 m. 5. W wypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, chodnik powinien być wyniesiony ponad krawędź jezdni lub pasa postojowego na wysokość od 6 cm do 16 cm i oddzielony krawężnikiem. Ustalenie to nie dotyczy stref zamieszkania, przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. § 44.2. Szerokość chodnika przy jezdni … nie powinna być mniejsza niż 2,0 m, … 4. Szerokość chodnika odsuniętego od jezdni lub szerokość samodzielnego ciągu pieszego nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, … 5. Długość chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem tramwajowym powinna wynosić nie mniej niż 2,0 m. 6. Urządzenia w chodniku, w szczególności podpory znaków drogowych, … należy tak usytuować, aby nie utrudniały użytkowania chodnika, w tym przez osoby niepełnosprawne. § 45.1. Pochylenie podłużne chodnika lub samodzielnego ciągu pieszego nie powinno przekraczać 6 %. Przy większych pochyleniach należy stosować schody lub pochylnie. 5. Pochylenie podłużne pochylni dla ruchu pieszych nie powinno być większe niż 8 %, a wyjątkowo 10 %, gdy długość jej nie przekracza 10 m lub w wypadku pochylni zadaszonej. Jeżeli długość pochylni jest większa niż 10 m, to należy ją podzielić na krótsze odcinki przedzielone pośrednimi spocznikami … 6. Szerokość … pochylni należy dostosować do natężenia ruchu pieszych i do szerokości chodnika. Szerokość użytkowa … pochylni - nie mniejsza niż 2,0 m. Szerokość użytkową mierzy się między wewnętrznymi krawędziami balustrad, … 7. Szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać … pochylnie oraz balustrady … są określone w przepisach dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Rozdział 9. Ścieżki rowerowe § 46.1. Usytuowanie ścieżki rowerowej względem jezdni powinno zapewniać bezpieczeństwo ruchu. 2. Odległość ścieżki rowerowej od krawędzi jezdni oraz jej usytuowanie powinny odpowiadać wymaganiom określonym w § 43 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3. 3. Przy przebudowie lub remoncie drogi klasy G i dróg niższych klas dopuszcza się wyznaczenie przy prawej krawędzi jezdni pasa dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m. Pas dla rowerów powinien być oddzielony od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi. § 47.1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
§ 48.1. Pochylenie podłużne ścieżki rowerowej nie powinno przekraczać 5 %. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się większe pochylenia, lecz nie większe niż 15 %. Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm. 2. Pochylenie poprzeczne ścieżki rowerowej powinno być jednostronne i wynosić od 1 % do 3 %, w zależności od rodzaju nawierzchni, i powinno umożliwiać sprawny spływ wody opadowej. Rozdział 12. Skrajnia drogi § 54.4. Wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową powinna być nie mniejsza niż 2,50 m, a w wypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m. Rozdział 13. Skrzyżowania i zjazdy § 55.1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział skrzyżowań i zjazdów:
3. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych warunkami miejscowymi, dopuszcza się odstępstwo od warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, jeśli będą spełnione pozostałe warunki określone w rozporządzeniu, w szczególności wymagania widoczności i przejezdności. |