
Ustalenia końcowe
- Niniejsza instrukcja została opracowana przez Komisję Turystyki Kolarskiej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.
- Interpretacja poszczególnych zapisów instrukcji oraz zalecenia szczegółowe w kwestiach technicznych znakowania oraz sposobu rozdziału dotacji centralnych pozostają w gestii Komisji Turystyki Kolarskiej ZG PTTK, natomiast w przypadku finansowania prac znakarskich przez inwestorów muszą być dodatkowo spełnione ich wymagania.
- Interpretacja zapisów dotyczących spraw finansowych i rozdziału dotacji centralnych na prace znakarskie pozostają w gestii Zarządu Głównego PTTK, natomiast w przypadku finansowania prac znakarskich przez innych inwestorów muszą być dodatkowo spełnione ich wymagania.
- Zarząd Główny PTTK i Komisja Turystyki Kolarskiej ZG PTTK, a tym samym niniejsza Instrukcja nie zajmują się budową dróg rowerowych i ciągów komunikacyjnych uwzględniających ruch rowerzystów. Zagadnienia te należą do właścicieli gruntów, zarządców dróg i specjalistycznych firm budowlanych w oparciu o przepisy dotyczące budownictwa drogowego.
- Komisja Turystyki Kolarskiej ZG PTTK i kadra znakarzy szlaków rowerowych mogą uczestniczyć w projektowaniu dróg rowerowych i infrastruktury dla rowerzystów.
- Zgodnie z polskim Prawem o Ruchu Drogowym ustawianie znaków drogowych, zarówno znaków szlaków rowerowych, jak i pozostałych nie wymaga żadnych uprawnień. Oznakowanie dodatkowe tras rowerowych zgodne z “Prawem o ruchu drogowym” i konieczne prace budowlane na trasach rowerowych wykonuje się na podstawie dokumentacji technicznej i kosztorysów. Jeżeli prawo budowlane tego wymaga prace wykonywane są przez uprawnione do tego osoby. Ustawianie czy też malowanie jakichkolwiek znaków musi być w całości zgodne z Ustawą o zamówieniach publicznych. o sposobie postępowania decyduje wartość całości planowanych prac przy trasie lub szlaku rowerowym, w tym prac znakarskich, prac drogowych i infrastruktury dla rowerzystów. w takich przypadkach, żeby stanąć do przetargu Oddział PTTK musi utworzyć ze specjalistyczną firmą budowlaną konsorcjum lub ustalić z tą firmą kto będzie podzleceniodawcą.
- Prace budowlane na trasach rowerowych mogą obejmować:
- wykonanie remontu drogi:
- usunięcie drobnych ubytków i uszkodzeń w nawierzchni utwardzonej (najczęściej nawierzchni asfaltowej, z kostki lub płytek betonowych),
- wyrównanie nawierzchni drogi żwirowej, tłuczniowej, żużlowej lub gruntowej,
- naprawa lub oczyszczenie przepustów i rowków odwadniających,
- modernizacja drogi poprzez modernizację jej nawierzchni lub poszerzenie (wymagane zgłoszenie budowy):
- wykonanie nawierzchni drogi asfaltowej lub z kostek betonowych niefazowanych, z obrzeżami lub krawężnikami,
- wykonanie nawierzchni drogi żwirowej lub żużlowej.
- uporządkowanie poboczy ścieżki,
- budowę nowej drogi (wymagane zezwolenie na budowę).
- budowę drogi dla rowerów lub przystosowanie istniejącego chodnika na ciąg pieszo-rowerowy (wymagane zezwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy).
- remont lub budowę mostów i kładek (wymagane zezwolenie na budowę).
- Dostosowanie szlaku pieszego dla rowerów polega na:
- wykonaniu prac wymienionych powyżej i rozszerzeniu szlaku do szerokości minimum 1,5 m lub szerszej, zależnie od promienia łuku i spadku stoku,
- wytyczeniu tzw. wariantów rowerowych szlaku pieszego, omijających zbyt wąskie i strome odcinki szlaku pieszego, które stwarzają zagrożenie dla rowerzystów. Wykonanie wariantu rowerowego wymagające wycinki drzew i robót ziemnych należy uzgodnić z odpowiednimi instytucjami.
- Niniejsza instrukcja obowiązuje od dnia …

|