
Odbiór, rozliczanie i dokumentacja oznakowania tras
- Wysokość stawek na prace znakarskie finansowane przez ZG PTTK ustala zarządzeniem Sekretarz Generalny ZG PTTK.
- Pozostałe prace związane z oznakowaniem tras rowerowych i budową nawierzchni ścieżek rowerowych wykonuje się na podstawie kosztorysu zatwierdzonego przez inwestora.
- Przy dobrych warunkach atmosferycznych zespół znakarski powinien wykonać w ciągu dnia jedną z następujących prac:
- sprawdzenie i inwentaryzacja nowej trasy długości 10 km (zespół 2 osób),
- wymalowanie znaków na trasie długości 8 km (zespół 3 osób),
- oznakowanie tabliczkami trasy długości 4 km (przeciętnie 20 słupków i 40 znaków – zespół 2 osób).
- Odbioru prac znakarskich dokonuje komisja złożona z osób z uprawnieniami znakarza w składzie:
- w przypadku prac dofinansowywanych przez ZG PTTK – przedstawiciel KTKol PTTK lub upoważnionego oddziału PTTK zlecającej prace znakarskie,
- w przypadku prac zlecanych przez samorządy, inne organizacje lub firmy – przedstawiciel zleceniodawcy i projektant trasy lub szlaku,
- członek zespołu znakarskiego wykonującego pracę.
- Przy odbiorze komisja przebywa trasę w kierunku przeciwnym niż był odnawiany lub znakowany. w ciągu 1 dnia należy dokonać odbioru odcinka trasy długości 30 km. Komisja sporządza protokół odbioru prac znakarskich.
- w razie stwierdzenia usterek wykonujący prace zespół znakarski musi je usunąć bezzwłocznie, w terminie ustalonym w protokole.
- Na podstawie protokołu odbiorczego zespól znakarski przedkłada rachunek za wykonane prace, dołączając do tego kartotekę z zestawieniem zamontowanych znaków i tablic, a także wykaz zmian w oznakowaniu w stosunku do projektu. Oddział (jednostka) PTTK sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe podpisane przez: prezesa (urzędującego członka zarządu), skarbnika (głównego księgowego) i kierownika grupy znakarzy (podkomisji ds. szlaków) i przesyła do właściwej komisji ZG PTTK. w przypadku prac finansowanych przez innych inwestorów oddział PTTK przesyła do ZG PTTK sprawozdanie merytoryczne.
- Komisja KTKol ZG PTTK wg przyjętych przez siebie zasad dokonuje kontroli prac znakarskich na wyrywkowo wybranych trasach i szlakach, co jest podstawą ich rozliczenia i przekazania dotacji.
- Ustala się następujący harmonogram planowania, wykonywania i rozliczania prac znakarskich dotowanych przez ZG PTTK:
- plany na przyszły rok należy składać do 15 października bieżącego roku;
- wykonanie prac znakarskich należy rozpocząć po podpisaniu umowy między ZG PTTK a Oddziałem PTTK i zakończyć terminie wskazanym w tej umowie, przy czym wszelkie rachunki i faktury mogą pochodzić wyłącznie z tego okresu czasu,
- rozliczenie z wykonanych prac należy przedłożyć do 30 dni po ich zakończeniu,
- wiosenny monitoring i bieżącą konserwację tras i szlaków rowerowych należy zakończyć do 30 kwietnia bieżącego roku.
- Ewidencja tras rowerowych prowadzona jest przez KTKol ZG PTTK, a na szczeblu województwa przez Regionalne Rady Turystyki Kolarskiej lub ich odpowiedniki.
- Każda grupa znakarska i Regionalna Rada Turystyki Kolarskiej prowadzą szczegółową dokumentację tras (każdy w swoim zakresie działania), na którą składają się:
- wykaz tras na terenie działania grupy znakarskiej,
- mapa co najmniej w skali 1:50000 (w centrach miast 1:25000), a w miarę możliwości w skali 1:25000 (w centrach miast 1:20000 lub 1:10000), z naniesioną projektowaną trasą i istniejącymi już trasami lub starym i nowym wariantem modyfikowanej trasy,
- marszruta przebiegu trasy z uwzględnieniem rodzaju nawierzchni dróg jakimi prowadzi,
- kartoteka trasy wraz z wykazem urządzeń na trasie (drogowskazy, tablice itp.), z zaznaczeniem terminów ich ustawienia lub odnowienia,
- projekt organizacji ruchu drogowego z wykazem znaków na tabliczkach,
- plany prac znakarskich,
- rozliczenia prac znakarskich.
- Wszelkie zatwierdzone zmiany przebiegu tras powinny być niezwłocznie naniesione w dokumentacji.

|