Konserwacja i odnawianie oznakowania tras

  1. Konserwacja oznakowania tras i szlaków rowerowych dzieli się na:
    1. konserwację bieżącą, polegającą na uzupełnieniu najpoważniejszych braków,
    2. całkowite lub częściowe odnowienie oznakowania trasy lub szlaku.
  2. Konserwacja bieżąca obejmuje usunięcie powstałych na trasie szkód i przeprowadzana jest:
    1. na wszystkich drogach co roku przed sezonem w marcu lub kwietniu, a w przypadku wystąpienia dużych zniszczeń – doraźnie. Znaki drogowe należy umyć i oczyścić z malowideł, zasłaniające znaki chwasty i gałęzie należy wyciąć,
    2. na drogach publicznych konserwacja oznakowania trasy rowerowej powinna być przeprowadzona dodatkowo na przełomie lipca i sierpnia,
    3. na trasach międzynarodowych i krajowych konserwacja powinna być przeprowadzona po raz trzeci we wrześniu lub październiku.
  3. Odnowienie oznakowania trasy lub szlaku obejmuje:
    1. w przypadku znaków malowanych odtworzenie wszystkich znaków, weryfikację ich prawidłowego położenia, zamalowanie znaków niepotrzebnych lub ich części wystających spod nowych znaków, ewentualnie wykonanie zmian w przebiegu trasy (przełożenie) zatwierdzonych uprzednio przez KTKol ZG PTTK,
    2. w przypadku znaków metalowych uzupełnienie wszystkich brakujących znaków i wymianę wszystkich uszkodzonych lub popsutych (nieestetycznych) znaków,
    3. w przypadku tras oznakowanych znakami o wzorach niezgodnych z obecnie obowiązującymi należy wymienić wszystkie znaki.
  4. Planowane odnowienie znaków malowanych i uzupełnienie znaków metalowych odbywa się co 3 lata, a w przypadku dobrego stanu oznakowania trasy po 4 latach. Na wspólnym odcinku przebiegu kilku tras należy równocześnie odnowić znaki wszystkich tras. Odnowienie oznakowania trasy winno być prowadzone w kierunku przeciwnym niż poprzednie odnowienie. Równolegle powinny być uzupełnione brakujące znaki metalowe.
  5. Planowana wymiana znaków metalowych nieodblaskowych odbywa się co 5 lat, a znaków odblaskowych co 10 lat.
  6. Przy odnawianiu trasy należy sprawdzić, czy zostały skasowane (zamalowane szarą farbą) stare znaki malowane np. na przełożonym odcinku trasy, źle umieszczone (nie podlegające odnawianiu).